Сьогодні є багато ефективних інструментів в інтернет-маркетингу саме для просування медичного бізнесу. Але так було не завжди. Про історію становлення медичного інтернет-маркетингу ми сьогодні і поспілкувалися з керівником агентства «МедМаркетинг» Олександром Власовим. Також він відповів на питання, чому саме ця компанія відрізняється від інших, і чому медичні центри так хочуть працювати саме з «МедМаркетингом».
Розкажіть трохи про історію розвитку такого поняття, як медичний інтернет-маркетинг?
Років десять тому маркетинг, який проводили для медичних установ, чітко поділявся на оффлайн і онлайн. Власник, лікар або маркетолог, який займався стратегією - не було поділу між посадами.У той же час, для вирішення якихось прикладних задач, просто задіяли хлопців технічного складу розуму. І раніше такий поділ було доцільно: так як оффлайн маркетинг займався загальною стратегією розвитку медичного центру, а онлайн - безпосередньо присутністю в мережі Інтернет.
10-15 років тому в розробці сайтів для медицини ніхто нічого не розумів. Поступово інструменти маркетингу ускладнювалися. Через збільшення конкуренції, необхідно було вивчати, аналізувати. І просто передати «хлопчикові комп'ютерникові» зробити розкрутку сайту - було недостатньо. Тому на ринок стали виходити люди з гуманітарним складом розуму (маркетологи), які освоювали технічні нюанси, і навпаки.
До 2008-2010 років - агентства, яке займалося в мережі Інтернет маркетингом, вже стали робити спроби формувати комплексні стратегії по позиціонуванню клінік, тобто частково були і в офлайні. Якщо раніше можна було просто бути присутнім в Інтернеті, то наближаючись до 2010 року, це було робити все складніше, без правильної стратегії просування. Але в 95% випадків стратегією і не пахло, так як більшість з тих, хто хотів просунути свій бізнес в мережі Інтернет, це були представники малого та середнього бізнесу (не крупніше багатопрофільні клініки). Поступово і вони почали здогадуватися, що все-таки важлива загальна правильна стратегія просування, тому все частіше звучало питання агентствам: «А скільки ви зробили сайтів для медичних клінік, стоматологічних кабінетів і т.д.?»
Що потрібно, для того, щоб розробити правильну стратегію просування для медичної клініки?
Для того щоб розробити стратегію, потрібно розуміти поточну ситуацію ринку, суть пропонованих послуг.
На початку 2000-х років сайт робили для того, щоб просто бути в Інтернеті, наближаючись до 2010 року - цього було вже недостатньо. Тому, коли клініки зверталися в агентство, інтернет-маркетологи говорили: «Дайте нам список слів, за якими б ви хотіли просуватися», тобто замість того, щоб детально все вивчити, вони працювали тільки з тим, що їм надавали самі клініки. Таку ситуацію ми бачимо і по сей день, тобто, ініціатива виходить від клієнта, а агентство просто не можуть проаналізувати структуру послуг клініки і її місце на ринку. Тобто вони не розуміють, на скільки ця послуга Маржинальна, унікальна і інші десятки нюансів. А ось якщо з самого початку запропонувати стратегію, то вже не вистачає галузевих знань.
Як і коли ви зрозуміли, що хочете просувати в мережі Інтернет саме медичний бізнес?
Як інтернет-маркетингове агентство, ми працюємо з 2008 року, а в 2011 році ми зрозуміли, що потрібно вибрати якусь нішу, і це виявилася медицина. Ми особливо довго не думали, рішення прийшло саме собою, так як найбільше клієнтів на той момент у нас було саме в медичній сфері. Це пов'язано з тим, що один з керівників мав медичну освіту. Так, в 2011 році з'явилося агентство «МедМаркетинг», яке пропонує комплексне просування в медицині.
До 2015 року ми підійшли приблизно з сотнею реалізованих проектів, серед яких були десятки поліклінік, ряд стоматологий, кілька клінік репродуктивної медицини. І ми починали вже відчувати себе комфортно в цих самих субринках. Ми знали гравців, бюджети, активи клінік (ключових фахівців, обладнання, ексклюзивні методики), слабкі і сильні сторони. Тобто, ми добре розбиралися в нюансах самого медичного бізнесу.
Все це дозволило нам не просто мовчки приймати від клієнта перелік надаваних ними послуг, а рекомендувати, що саме йому розвивати в першу чергу, якщо ми бачили, що він мало тут представлений. Якщо ж, навпаки, спостерігалося перенасичення по цій послузі на ринку, то ми рекомендували не робити на це ставку.
Таким чином, ми ставали експертами не тільки в сфері розробки сайтів або навіть інтернет-маркетингу, скільки комплексно - партнером, консультантом з розвитку бізнесу, взагалі. І, як я говорив вище, саме такий підхід, коли оффлайн і онлайн маркетинг розвиваються як одне ціле, забезпечує ефективне просування клініки на ринку, в цілому, і в Інтернеті, зокрема. Жодна інша компанія-розробник сайту не володіє навіть 10% знань, які є у нас. Ми відчуваємо пульсацію ринку, ми знаємо підводні камені функціонування приватної та державної медицини.
Чи відрізняється робота з державними клініками, від роботи з приватними медичними установами?
Зараз український ринок державної медицини переживає нелегкі часи, його намагаються реформувати, але поки не дуже вдало. Ми відстежуємо всі тенденції розвитку цього ринку:
- законодавчі ініціативи;
- інформація, отримана безпосередньо від керівників державних медустанов.
Все це дає нам підстави припускати, які зміни ринку очікувати в майбутньому, і як в цих умовах, що змінюються ми можемо допомогти таким установам заробити.
З якими саме державними установами ви працювали, працюєте?
Обласна лікарня №1 і №2, відділення урології Київської лікарні, відділення хірургії міської лікарні №2, клініка «Медбуд» і багато інших.
Ми знаємо, як взаємодіють відділення між собою, керівництва клініки з відділеннями. Знаємо проблеми, з якими вони стикаються, в тому числі і ті, які стосуються фінансування. Знаємо, як зараз намагаються вирішити це питання, тому, пропонуючи сайт або якісь методи просування, ми враховуємо всі ці нюанси. Знаючи, що в багатьох державних медустановах зараз присутні риси феодальної роздробленості, ми пропонуємо таке рішення, яке задовольняє всі зацікавлені сторони.
І знову ж таки, жодна веб-студія, крім нас, не може цього запропонувати.
Інтерв'ю проводила Тамара Власова,
редактор агентства «МедМаркетинг»